Sluiting valt samen met hittegolf in Benningbroek
Het openluchtzwembad ’t Ploetertje in Benningbroek is sinds afgelopen zondag gesloten door een defecte pomp. Deze sluiting komt op een ongelukkige tijd, nu veel inwoners op zoek zijn naar verkoeling tijdens de hitte. Voorzitter Claus Ursem hoopt dat het zwembad snel weer open kan, maar kan geen garanties geven.
De poort van het zwembad is op slot en een briefje aan de ingang meldt de tijdelijke sluiting. Dit komt als een teleurstelling voor veel lokale gezinnen, waaronder een moeder die haar kinderen net van school kwam ophalen. Ze had gehoopt dat het zwembad open zou zijn en had zwembroeken meegenomen voor een verfrissende duik.
Volgens voorzitter Ursem is de situatie zeer ongewenst. “Afgelopen vrijdag hadden we nog 350 bezoekers. Dat is voor ons een aanzienlijk aantal,” zegt hij. De pomp, die essentieel is voor de werking van het zwembad, begaf het plotseling afgelopen zaterdag. “Je weet dat dit kan gebeuren, maar je hoopt dat het niet in een week met zo’n mooi weer gebeurt.”
De 250 kilo zware pomp is inmiddels door vrijwilligers ontkoppeld en verwijderd. “Dat was nog best een klus, aangezien onze technische man op vakantie is. Hij heeft ons telefonisch kunnen begeleiden,” legt Ursem uit. Een gespecialiseerd bedrijf is nu bezig met de revisie van de pomp en heeft aangegeven dat dit ongeveer vier dagen zal duren.
Nadat de pomp gerepareerd is, moet deze weer geïnstalleerd worden en moeten de waterwaarden zoals pH en chloor opnieuw op peil gebracht worden. Ursem hoopt dat het zwembad zaterdag weer open kan, maar benadrukt dat hij daar geen garantie op kan geven.
Ondanks de teleurstelling onder de bezoekers, reageren veel mensen begripvol. “Iedereen baalt ervan, maar wat kun je eraan doen?” aldus Ursem. Voor inwoners van Benningbroek zijn er uitwijkmogelijkheden naar omliggende zwembaden in Wognum, Abbekerk, Midwoud en Andijk. “Bezoekers kunnen met hun abonnement ook daar zwemmen, wat altijd al mogelijk is,” voegt hij toe.
De sluiting brengt ook financiële gevolgen met zich mee, omdat het zwembad inkomsten misloopt en enkele geplande activiteiten zijn geschrapt, waaronder een watervolleybaltoernooi. “Maar we blijven positief. Volgende week lijkt het weer ook nog mooi te worden,” sluit Ursem af.










