Boetes in de vorm van lekkernijen
In Obdam heeft een tandheelkundig bedrijf een creatieve manier gevonden om foutparkeerders aan te pakken. Bij Dent-Med Materials ontvangen parkeerder die hun auto verkeerd hebben geparkeerd, een ‘boete’ die bestaat uit lekkernijen zoals gevulde koeken of een slagroomtaart. Deze actie, die inmiddels twee jaar loopt, brengt zowel een lach als een serieuze boodschap met zich mee.
Vrijdagochtend kwam een vrouw het bedrijf binnen, zichtbaar beschaamd over haar eerdere fout. Ze bood een zak chocolade kruidnoten aan als verzoening voor haar verkeerde parkeeractie. Het is geen op zichzelf staand geval; meerdere keren per week komen foutparkeerders hun ‘boete’ voldoen in de vorm van lekkernijen.
De actie werd gestart omdat de medewerkers van Dent-Med Materials genoeg hadden van ongeoorloofd parkeergedrag. Het bedrijf beschikt over een privéparkeerterrein met slechts tien parkeerplaatsen, die vaak door mensen buiten het bedrijf worden bezet. Ondanks een duidelijk bord dat aangeeft dat de parkeerplekken uitsluitend voor bezoekers zijn, blijft de overlast aanhouden.
Branko Hassing, marketing- en salesmanager van het bedrijf, legt uit dat ze regelmatig cursussen organiseren met veel deelnemers en docenten. Wanneer anderen hun parkeerplaatsen innemen, ontstaan er problemen. “We vragen vaak of mensen weg willen gaan, maar dat gebeurt niet altijd,” voegt hij toe.
Vroeger werden foutparkeerders aangesproken of ontvingen ze een briefje onder de ruitenwisser. Totdat één van de medewerkers een creatief idee lanceerde: een ludiek parkeerformulier dat lijkt op een officiële boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB).
“Sinds we deze bekeuringen uitdelen, zien we de gevulde koeken binnenstromen,” zegt Hassing met een lach. De ‘boete’ voor foutparkeren bedraagt vier gevulde koeken, maar andere lekkernijen zijn ook welkom. Zo bracht iemand recentelijk zelfs een slagroomtaart langs.
De reacties op deze aanpak zijn overwegend positief. Veel mensen zijn eerst geschrokken van de ‘boete’, maar vertrekken vervolgens met een glimlach en vaak met iets lekkers terug. “We willen op een leuke manier benadrukken dat we in een klein dorp wonen en het gezellig willen houden,” aldus Hassing.
De actie blijkt succesvol en levert gemiddeld twee keer per week lekkernijen op bij de koffie. Hassing voegt toe: “Gelukkig is het niet elke dag, dat zou niet goed zijn voor de lijn. We hebben echter voldoende papier om door te gaan met deze ludieke actie.”