Na de indrukwekkende redding van bemanningsleden vrezen Nederlandse functionarissen ernstige gevolgen voor het milieu als het vrachtschip kapseist.
Het Nederlandse vrachtschip, dat zijn colonne verloor en door de bemanning onder dramatische omstandigheden werd geëvacueerd, kapseisde dinsdag 6 april in Noorse wateren en Noorse maritieme functionarissen uitten hun bezorgdheid dat het zou kapseizen.
Lees verderVrachtschip gestrand in Suezkanaal: leidt blokkering tot tekort of vertraging in levering?
De storm laadt een aanzienlijke voorraad op nadat een deel van zijn lading is verplaatstEmslift Hendrika Een tragische oproep begon maandagochtend toen verschillende kleine boten tussen Bermhaven (Duitsland) en Colverit (Noorwegen) vervoerden. Twaalf teamleden zijn op dezelfde dag in twee fasen geëvacueerd door Noorse reddingsdiensten. De eerste acht vrachtschepen werden van het dek getild en de laatste vier moesten in het water springen. Een van hen raakte gewond. Op spectaculaire beelden van het Noorse reliëf is te zien hoe een man in een oranje overlevingspak vanaf de rand van het schip in de zware zee wordt gegooid.
Slachtoffer van mechanische schade, TheEmslift Hendrika Daarna richting de Noorse kust gereden. Dinsdagochtend bevond hij zich ongeveer 130 kilometer ten noordwesten van de havenstad Alessandro. Een boot waaraan hij was ingescheept, viel in de zee en hielp zijn inventaris te verkleinen, die nu naar schatting rond de 30 graden is nadat hij rond de 40 tot 50 graden cirkelde.
ikDe situatie lijkt stabieler, maar er is altijd het risico dat het op zijn kop komtDe ambtenaar van de Noorse kustadministratie (Gistwerket), Hans-Better Mortensholm, vertelde AFP. “We zouden graag iemand aan boord hebben om een sleepboot te regelen zodra het weer het toelaat.“Noorse autoriteiten vrezen een olielek als het zinken, het vrachtschip 350 meter.3 Zware stookolie, 75 m3 Diesel en 10 m3 Smeerolie.
Een schip van de Noorse kustwacht, de Cavi Chartland, bereikte dat gebied in het midden. De telefoniste van laatstgenoemde belde het Nederlandse reddingsbedrijf Smith Salvage, dat vorige week al was gedagvaard om iemand te redden die was vrijgelaten op het Suezkanaal. Kistwerket zegt specifieke maatregelen te hebben genomen om te voorkomen dat het vrachtschip aan de grond loopt.
Probeer deze woensdag te boren
Noorse maritieme functionarissen zeiden dat het vrachtschip deze woensdagochtend zou moeten worden gesleept als het weer het toelaat. Via het Nederlandse reddingsbedrijf Schmidt Salvage zijn dinsdag- en woensdagnacht twee Noorse tijgers aangekomen bij het gebied waar de lading zich bevond.
Als het weer het toelaat, worden ze per helikopter verscheept.Emslift HendrikaInstalleer de sleepkabels voordat het vrachtschip in rustig water wordt gesleept. “We hebben goede hoop dat dit morgenochtend zal gebeuren. Dit is duidelijk goedHans-Better Mortensholm, hoofd van de Noorse kustwacht (Kistwerket), vertelde AFP. “(Veroorzaakt achteruit en olielekkages) We beschouwen het risico nu als lager, verduidelijkte hij.
Kistwerket zei dat het schip stabieler is geworden omdat het een deel van zijn lading heeft verloren en kleine verbeteringen in het weer heeft aangebracht. Als de wind sterk is met 15 meter per seconde en de golven hoog zijn (zes tot acht meter), vaart het vrachtschip, 22 tot 28 kilometer van Stot (west-Noorwegen), momenteel in parallelle richting. Strand, het elimineert het risico van rennen op het land.
More Stories
Tour de France 2021: Nederlander Mollema wint alleen
Voor moord veroordeelde Nederlander aangehouden in Anderlecht
Gevaar in Nederland: Nederlanders glijden vrijwillig in zeer dunne sneeuw