Elke zomer kiezen Nederlanders voor het buitenleven.
Gele kentekenplaten met de afkorting “NL” staan langs de wegen van het departement. Elk jaar wordt het gebied zo populair onder Nederlanders dat ze niet aarzelen om kilometers te reizen voordat ze hun koffers neerzetten. Ivon Receptioniste bij Wyattok Camp komt uit Nederland: “Ik had 33 jaar geleden een Frans vriendje. Nou… Ondertussen zijn we gescheiden, maar ik ben er nog steeds!” Ze maakt een grapje. In de zomer gebruikt hij dagelijks zijn moedertaal. “We kunnen niet zeggen hoeveel Nederlandse gezinnen er in ons kamp wonen… maar het zijn er wel!” Ivon’s antwoord, nog steeds erg lief. Volgens cijfers van de Avron Tourism Development Organization is dit de belangrijkste buitenlandse toeristische klant van het Department of Population.
1200 km in drie dagen.
Bij deze gegevens is de familie Siebering betrokken. De laatste koos ervoor om zich voor veertien dagen te vestigen op Camping to Wyattok, Avenue Millaw – Blaze. Rechtstreeks uit Nederland, om precies te zijn uit de stad Enchset, legde de kleine stam in drie dagen meer dan 1200 km af. Niet met een brede glimlach en verlegenheid vertelt de blauwe Marcel geklede Hans Seibering over zijn familie: “We kwamen tot tien. Drie generaties geleden. Ondanks grootouders, ouders en kinderen… 40 jaar oud,” De man lacht, zijn woorden vertaald door Ivon. Voor deze familie was Millaw geen uitvinding: “We zijn hier eerder geweest. We willen rond de molen lopen.
Een liefdesverhaal?
Geen wonder dat de vraag ‘Waarom kom je terug naar Glove City?’ Een woordvoerder van de familie reageert: ‘Naar Viaduct! Maar naar Thorn.’ Voor hen is kamperen de gemakkelijkste manier om van het veld te genieten. “Dit is de natuur. We verblijven niet alleen in een caravan maar ook in een stacaravan. Kamperen is hier heel aantrekkelijk. We zijn omringd door rivieren, bergen … maar kleine bergen! Vermeldenswaard is dat het niet verstikkend aanvoelt” , Respectvol lacht Hans Seibering als hij een paar woorden in Molières taal komt combineren. De Nederlanders kozen het kamp om meer materiële redenen en de infrastructuur: “Er is bijvoorbeeld een mooi zwembad dat comfortabel is voor de kinderen. Iedereen is blij.” Sieberings is geen uitzondering. De kampen van de afdeling trekken deze klanten aan. Volgens de Avron Tourism Development Organization koos 64% van de Nederlandse toeristen in 2019 voor accommodatie tijdens hun Avoron-reis. Sinds 2010 zijn zij hét platform voor buitenlands publiek voor de kampen. Toont een afnemend aantal en een zekere loyaliteit van deze klanten. Dus Sieberings, tot volgend jaar?
More Stories
Tour de France 2021: Nederlander Mollema wint alleen
Voor moord veroordeelde Nederlander aangehouden in Anderlecht
Gevaar in Nederland: Nederlanders glijden vrijwillig in zeer dunne sneeuw