Gemeente

Ondergrondse containers in Hoorn zijn aangelegd

Een stap naar een schonere binnenstad Hoorn - Deze week heeft de gemeente Hoorn de aanleg van ondergrondse containers in de binnenstad gestart. Op de eerste ...

Een stap naar een schonere binnenstad

Hoorn – Deze week heeft de gemeente Hoorn de aanleg van ondergrondse containers in de binnenstad gestart. Op de eerste twee locaties zijn betonputten van drie meter diep geplaatst, waarin de containers zullen worden geïnstalleerd. In totaal zijn er plannen voor het plaatsen van eenendertig ondergrondse containers in de stad.

De keuze voor ondergrondse containers is gemaakt om de netheid en het uiterlijk van de binnenstad te verbeteren. Door afval ondergronds op te slaan, vermindert niet alleen de rommel op straat, maar ook de geur en ongedierte rondom traditionele afvalbakken. De containers zullen toegankelijk zijn voor inwoners en ondernemers, waardoor het afvalbeheer efficiënter wordt.

De eerste locaties bevinden zich in het hart van Hoorn, waar veel voetgangers en bezoekers komen. Dit maakt het extra belangrijk om een nette uitstraling te behouden. De gemeente verwacht dat deze nieuwe manier van afvalverwerking ook bijdraagt aan het milieu, doordat het afval beter gescheiden kan worden en er minder vaak ingezameld hoeft te worden.

  • In totaal worden er 31 ondergrondse containers geplaatst.
  • De containers zijn drie meter diep en worden van beton gemaakt.
  • De eerste twee locaties zijn al gegraven in de binnenstad.

De komende weken zullen meer locaties worden voorbereid voor de installatie van de containers. De gemeente hoopt dat de inwoners van Hoorn enthousiast reageren op deze verandering en dat het een positieve impact zal hebben op de leefomgeving. Het project sluit aan bij bredere duurzaamheidsinitiatieven die in de regio worden uitgevoerd, zoals het bevorderen van recycling en het verminderen van afval.

Met deze aanpak investeert Hoorn in een schonere, groenere stad, die aantrekkelijk blijft voor zowel bewoners als bezoekers. De gemeente roept iedereen op om gebruik te maken van de nieuwe faciliteiten zodra deze operationeel zijn.

Share