Klanten ontvangen alsnog hun bestellingen
Na de schokkende pakketjesfraude die vorige week plaatsvond in Hoogwoud en omgeving, hebben veel gedupeerden hun bestellingen alsnog in ontvangst kunnen nemen. Dario Ekelmans ontving afgelopen vrijdag zijn nieuwe iPhone en ook Björn Mooij kreeg uiteindelijk de drone die hij voor zijn zoon had besteld.
De fraude, waarbij dure artikelen in pakketjes werden verwisseld met goedkopere producten, zorgde voor tientallen meldingen in de regio. Bij de slachtoffers, waaronder Ekelmans, zat er in plaats van de verwachte iPhone ter waarde van 1.500 euro slechts een telefoonhoesje en een oplaadkabel in het pakketje. Dit leidde tot veel verontwaardiging onder de klanten.
Op sociale media kwamen ook andere gedupeerden naar voren. De lijst van verwisselde producten was divers en omvatte onder andere telefoons, smartwatches, Airpods en parfums. Klanten merkten op dat de pakketten duidelijk waren geopend en weer dichtgeplakt, wat wees op een gewiekste oplichtingstruc.
De aflevering van deze pakketjes werd verzorgd door DHL, dat meldde dat medewerkers van een onderaannemer bij de fraude betrokken waren. Deze medewerkers zijn inmiddels ontslagen. Een woordvoerder van DHL gaf aan dat het bedrijf ook aangifte heeft gedaan van de fraude. De politie heeft echter geen informatie verstrekt over eventuele aanhoudingen.
Gelukkig kregen veel gedupeerden hun schade inmiddels vergoed of opgelost. Dario Ekelmans kon zijn telefoon ophalen bij de Mediamarkt in Hoorn, waar hij zelfs een bos bloemen ontving als gebaar van goedwillendheid. “Het was een bewogen week. Ik had veel contact met andere gedupeerden en zelfs landelijke media belde voor mijn verhaal,” vertelde hij.
Ook Björn Mooij kan opgelucht ademhalen. Hij had een drone besteld voor zijn zoon, maar ontving in eerste instantie een Action-koptelefoon. Gelukkig kreeg hij uiteindelijk zijn drone van Coolblue. Ondanks het ongemak bleef zijn zoon enthousiast en trotseerde hij zelfs de harde wind om zijn nieuwe speeltje te pakken.
De situatie heeft veel mensen in Hoogwoud verbindt, die nu samen hun ervaringen delen en elkaar steunen. De meeste gedupeerden hebben hun schade inmiddels hersteld, waardoor men weer met een gerust hart verder kan. Het lijkt erop dat deze zaak met een positieve noot wordt afgesloten: “Eind goed, al goed,” zoals Ekelmans het treffend verwoordde.










