West Friesland

Pakketjesfraude treft inwoners van Hoogwoud

DHL-bezorgers ontslagen na verwisselen van producten In Hoogwoud en omliggende dorpen zijn tientallen bewoners slachtoffer geworden van een slimme oplichters...

DHL-bezorgers ontslagen na verwisselen van producten

In Hoogwoud en omliggende dorpen zijn tientallen bewoners slachtoffer geworden van een slimme oplichterspraktijk, waarbij dure artikelen uit pakketjes zijn verwisseld voor goedkope alternatieven. Bezorgdienst DHL heeft inmiddels de betrokken medewerkers van een onderaannemer ontslagen en aangifte gedaan.

Een van de gedupeerden is Dario Ekelmans uit Hoogwoud. Hij bestelde een nieuwe iPhone ter waarde van 1500 euro, maar ontving slechts een oplaadsnoertje en een goedkoop telefoonhoesje. Ekelmans vermoedt dat deze fraude het werk is van een georganiseerde groep, en blijkt niet de enige te zijn in de regio.

Daarnaast heeft dorpsgenoot Björn Mooij bij CoolBlue een drone van 400 euro besteld, maar ontving in plaats daarvan een goedkope koptelefoon. Deze gevallen zijn slechts enkele voorbeelden van de omvangrijke fraude die zich heeft voorgedaan in de regio West-Friesland.

Naar aanleiding van berichten over de wisseltruc hebben meer slachtoffers zich gemeld via sociale media. Ook inwoners van Abbekerk en De Weere melden dat zij andere producten hebben ontvangen dan besteld. De zorgen over deze oplichting maken duidelijk dat het probleem breder is dan alleen Hoogwoud.

DHL heeft bevestigd dat de verantwoordelijke personen niet direct in dienst waren bij hen, maar bij een onderaannemer. Een woordvoerder van DHL uitte zijn spijt over het voorval en benadrukte dat het bedrijf dagelijks met miljoenen pakketten en duizenden medewerkers opereert, wat ook brengt dat ze geconfronteerd worden met deze ‘donkere kanten’ van de maatschappij.

Gedurende dit proces worden gedupeerden aangemoedigd om contact op te nemen met de verkoper. DHL stelt dat zij bereid zijn om te helpen in het afhandelen van deze kwesties, maar dat de verantwoordelijkheid bij de verkoper ligt. Dario Ekelmans en Björn Mooij hebben hun ervaringen gedeeld met de verkopers, maar voelden zich vaak niet serieus genomen.

  • Dario Ekelmans ontving een goedkoop telefoonhoesje in plaats van zijn iPhone.
  • Björn Mooij kreeg een goedkope koptelefoon in plaats van zijn drone.
  • Aangiften zijn gedaan door DHL en betrokkenen in Hoogwoud.

Beide mannen zijn opgelucht dat de verantwoordelijke medewerkers ontslagen zijn en hopen dat ze snel schadeloos worden gesteld. Ekelmans noemt het belangrijk dat de waarheid aan het licht is gekomen en dat hij nu bewijs heeft dat hij zelf niet in de fout is gegaan. Deze situatie roept vragen op over de veiligheid van pakketbezorgdiensten en hoe dergelijke oplichting in de toekomst kan worden voorkomen.

Share