West Friesland

Zwembad in Benningbroek tijdelijk gesloten door defect

Hoge temperaturen zonder verkoeling voor bezoekers Het openluchtzwembad 't Ploetertje in Benningbroek is sinds afgelopen zondag tijdelijk gesloten vanwege ee...

Hoge temperaturen zonder verkoeling voor bezoekers

Het openluchtzwembad ’t Ploetertje in Benningbroek is sinds afgelopen zondag tijdelijk gesloten vanwege een kapotte pomp, juist nu de temperaturen hoog oplopen. Deze sluiting komt ongelegen voor de zwemliefhebbers die op zoek zijn naar verfrissing tijdens de hittegolf.

Bij de toegang van het zwembad hangt een bordje met de mededeling ‘gesloten’. De fietsenstalling blijft leeg en een briefje aan de poort legt de situatie uit. Een moeder, blij met zwembroeken voor haar kinderen, ziet teleurgesteld dat ze de dag niet kan doorbrengen bij het zwembad. “Zo zonde dit, voor iedereen hier,” zegt ze. “Gelukkig hebben we een zwembadje in de tuin. Zoeken we daar maar verkoeling.”

Zwembadvoorzitter Claus Ursem benadrukt dat het probleem slecht getimed is. “Afgelopen vrijdag hadden we nog 350 bezoekers, wat voor ons veel is.” De pomp, essentieel voor de werking van het zwembad, begaf het onverwachts op zaterdag. “Zonder die pomp kunnen we niet draaien. Het is frustrerend dat dit nu gebeurt,” voegt hij toe.

De defecte pomp, die zo’n 250 kilo weegt, werd met hulp van enkele vrijwilligers ontkoppeld en verwijderd. De technische man van het zwembad was op vakantie, maar gaf telefonisch instructies. “Het was nog een behoorlijke klus om hem eruit te krijgen,” aldus Ursem.

De pomp wordt momenteel gereviseerd door een gespecialiseerd bedrijf. “Ze hebben ons verteld dat het ongeveer vier dagen duurt. We hopen hem donderdag weer terug te krijgen,” zegt Ursem. Na de revisie moet de pomp opnieuw worden geïnstalleerd en moeten de waterwaarden zoals pH en chloor weer op peil worden gebracht. Dit proces kan ook een halve dag in beslag nemen. “We hopen zaterdag weer open te kunnen, maar ik kan geen garanties geven.”

Desondanks reageren de bezoekers overwegend begripvol op de situatie. Ursem merkt op dat mensen teleurgesteld zijn, maar begrijpen dat dit soort dingen kunnen gebeuren. “Gelukkig hebben we samenwerkingsverbanden met omliggende zwembaden in Wognum, Abbekerk, Midwoud en Andijk. Bezoekers kunnen met hun abonnement daar ook zwemmen, wat een mooie oplossing biedt,” voegt hij toe.

Naast de kosten voor de reparatie mist het zwembad ook inkomsten door de sluiting. Deze week zijn al twee activiteiten geschrapt, waaronder een watervolleybaltoernooi. “Maar we verliezen de hoop niet; volgend weekend zou het weer mooi weer moeten zijn,” besluit Ursem optimistisch.

Share